Press "Enter" to skip to content

Posts published in سپتامبر 2016

همه خطراتی که یک آتش‌نشان را تهدید می‌کند

aliashori 0

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،داود براتی، معاون سابق آتش‌نشانی تهران با اشاره به شهادت آتش‌نشان «علی قانع» در عملیات نجات و اطفای حریق، گفت:‌ شمار شهدای آتش‌نشان در سراسر کشور و همچنین میزان مصدومیت آنان در سالیان اخیر، تلنگری جدی است تا به علل و شرایط مستعد منجر به شهادت آتش نشانان در مقایسه با شرایط کیفی مولفه های ایمنی در اماکن و تاسیسات شهری پرداخته شود. (بیشتر…)

اسفناج، این برگ پهن پرفایده

aliashori 0

اسفناج حاوی ویتامین ها و املاح ضروری بوده و از نظر تغذیه ای ارزش غذایی بالایی دارد. از طرفی این گیاه با داشتن فیبر بالا، کالری کم و میزان بالایی از آنتی اکسیدان ها جز مواد غذایی مفید برای انواع رژیم های غذایی شناخته شده و می تواند میزان قابل توجهی از نیاز روزانه افراد به مواد مغذی را با توجه به حجم کم خود برآورده کند. با این وجود، تناقضاتی در مورد نحوه مصرف آن وجود دارد که باید بطور علمی به آن پرداخته شود. خواص غذایی: -اسفناج دارای مواد مغذی زیادی است که از آن جمله می توان به میزان بالای ویتامین A و کاروتنویید(پیش ساز ویتامین A) اشاره کرد. این مواد در کاهش ریسک سرطانها موثر شناخته شده اند. -آهن و فولات بالای این گیاه نیز مشهور بوده و از این جهت در درمان کم خونی و خونریزی های گوارشی توصیه می شود. با اینحال، آهن موجود در اسفناج آهن غیر هم بوده و بدلیل اگزالات بالای آن جذب کمی دارد. می توان اسفناج را همراه با مواد غذایی غنی از ویتامین C مثل آب مرکبات میل کرد، تا جذب آهن افزایش یابد. -این ماده غذایی همچنین حاوی ویتامین K، کلسیم، پتاسیم، فسفر و منیزم می باشد. – اسفناج با داشتن آنتی اکسیدانهایی چون ویتامین E می تواند در بهبود عملکرد مغز و افزایش یادگیری موثر باشد. -وجود مواد مغذی ضد التهاب در اسفناج، مانند ویتامین A، K،C و منیزیم می تواند در کاهش التهاب در بیماری هایی چون میگرن، استئوپروز و آرتریت روماتویید موثر باشد. -علاوه بر وجود کسیم بالا در این گیاه، ویتامین k در اسفناج می تواند از شکست استخوانی و کمبود کسیم استخوانها جلوگیری کند. -میزان بالای فیبر در این گیاه برای هضم بهتر مواد غذایی مفید است و بدلیل ملین بودن می تواند از یبوست جلوگیری کند. اما مصرف زیاد آن می تواند موجب نفخ، دل درد و اسهال شود. -میزان پروتئین اسفناج بسته به نوع آماده سازی آن متفاوت ست، بطوریکه اسفناج پخته مقدار پروتئین بیشتری دارد. با اینحال بدلیل عدم وجود تمامی آمینواسیدهای ضروری در این ماده غذایی، مصرف منابع حیوانی پروتئین لازم است. . نحوه مصرف: -لوتئین(یکنوع کاروتنویید) موجود در این ماده غذایی در اسفناج کنسرو شده بیشتر بوده و بالاترین جذب را در حالت خام دارد و حرارت میزان آن را کاهش می دهد. -اسفناج پخته میزان کلسیم در دسترس بیشتری دارد. -فریز کردن برگهای سالم و خشک اسفناچ کاهش ارزش غذایی آن را آنچنان کاهش نمی دهد، پس برای مواقع ضروری می توان اینگونه نگهداری کرد. -مصرف اسفناج چه بشکل پخته و چه خام، هر دو می تواند موجب کاهش برخی از مواد مغذی آن شود. پس بهتر است که به هر دو شکل مصرف شود. از بین روشهای پخت بهتر است کمتر از آبپز کردن استفاده کنید، زیرا موجب می شود مواد مفید درون آن به آب منتقل شود. بهتر است اسفناج را بخارپز کرده و یا با روغن خیلی کم کمی تفت دهید. در نتیجه اگر بدرستی پخته شود ارزش غذایی بیشتری از حالت خام آن دارد. نکات مهم: – مصرف بالای اسفناج در بیماران با سابقه سنگ کلیه و مثانه در خود و یا خانواده، بدلیل وجود اگزالات فراوان در این ماده غذایی توصیه نمی شود. اگزالات می تواند در کلیه با کلسیم ترکیب شود و سنگ کلیه ایجاد کند. باید توجه داشت پخت اسفناج میزان اگزالات آن را به میزان زیادی کاهش می دهد، اما باز افرادی که سنگ کلیه دارند باید مراقب باشند.

بدترین افزودنی های غذایی

aliashori 0

بررسی‌های متخصصان نشان می‌دهد که بعضی از رایج‌ترین مواد افزودنی که در غذاهای فرآوری‌شده استفاده می‌شوند، با بیماری‌هایی مثل سرطان، بیش‌فعالی در کودکان، بیماری قلبی، سرگیجه‌، سردرد، اضطراب، چاقی و افسردگی مرتبط هستند. ممکن است پرهیز کردن از این مواد افزودنی سخت به نظر برسد، چون تغذیه کاملا سالم یعنی رژیم غذایی خاصی که حاوی غذاهای کامل باشد و به‌طور طبیعی مواد افزودنی نداشته باشد. در ادامه به مواد افزودنی خاصی اشاره می‌کنیم که می‌توانند عوارض جانبی به جا بگذارند. ۱- آسپارتام یکی از این مواد افزودنی به شمار می‌رود که در واقع نوعی شیرین‌کننده مصنوعی است، و در محصولات رژیمی یا بدون قند مثل نوشابه‌های رژیمی، آدامس‌های بدون قند، ویتامین جویدنی، شربت سرفه، خمیر دندان و حتی غلات صبحانه به کار می‌رود. به نظر متخصصان، آسپارتام و شیرین‌کننده‌های مصنوعی دیگر، با مشکلاتی مثل چاقی، سردرد، و انواع خاصی از سرطان مرتبط هستند. مطالعات آنان نشان می‌دهد که شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌توانند تعادل بین باکتری‌های خوب و بد روده را از بین ببرند و در نتیجه مشکلات مختلفی با همین عدم تعادل ایجاد کنند، چون نظم باکتری‌های روده در همه‌چیز از متابولیسم گرفته تا خلق‌وخو نقش دارد. ۲- شربت ذرت با فروکتوز بالا، یکی از شیرین‌کننده‌هایی است که در غذاهای فرآوری‌شده مثل نان‌ها، آب‌نبات‌ها، ماست، سس‌های سالاد، کنسرو سبزیجات و غلات صبحانه به کار می‌رود. اما متاسفانه این نوع فروکتوز فرآوری ‌شده برای کبد سمی است، و مصرف بیش از حد آن باعث ایجاد مقاومت به انسولین می‌شود که عامل خطر مهمی برای ابتلا به دیابت و بیماری قلبی به حساب می‌آید. ۳- منوسدیم گلوتامات (MSG)، یک طعم دهنده است که در بعضی غذاهای چینی، چیپس سیب زمینی، اسنک ها، کلوچه ها و کیک های صنعتی، ادویه ها، سوپ های اماده و غذاهای منجمد وجود دارد. این افزودنی یکی از محرک های میگرن است و با مقادیر بالایی سدیم نیز دادا میباشد ( ۲۱ درصد سدیم دارد). ۴- چربی های ترانس، که در غذاهای فرآوری شده مثل مارگارین، چیپس، کراکر، اقلام پخته و فست فودها یافت میشوند در طولانی تر کردن عمر مفید و بهبود بافت مواد غذایی نقش دارند. در عین حال ارتباط قوی با بیماری های قلبی و دیابت دارند. خوشبختانه FDA اخیرا قانونی تصویب کرده است که چربی های ترانس تا سال ۲۰۱۸ باید مرحله به مرحله از بیشتر غذاهای بسته بندی شده و غذاهای رستورانی حذف گردند. ۵- رنگ های خوراکی، که در آب نبات ، بستنی و ..یافت میشوند. بسیاری از این رنگ های بر پایه نفت، با بیش فعالی در کودکان و سرطان در حیوانات آزمایشگاهی مرتبط دانسته شده اند. ۶- رنگ کارامل، که بطور گسترده در آبجو، نان قهوه ای، شکلات، شیرینی، دونات، بستنی و ترشی وجود دارد، با آمونیاک فرآوری شده است و منجر به تشکیل ترکیبات سرطانزا می شود. ۷- سولفیت‌ها، نوعی نگهدارنده و چاشنی طعم‌ دهنده هستند که به ‌طور طبیعی در شراب و آبجو وجود دارند، و به نوشابه‌ها، آب‌میوه‌ها، میوه‌های خشک، انواع چاشنی ها و محصولات تهیه‌شده ازسیب‌زمینی،‌ اضافه می‌شوند. FDA تخمین می‌زند که حدود ۱۰ درصد مردم به این ترکیب گوگردی حساسیت دارند و بعضی‌ها واکنش‌های مختلفی به این ترکیب نشان می‌دهند؛ از علائم خفیف مثل تب تا مشکلات خطرناکی مثل آنافیلاکسی. ۸- نیترات سدیم، نوعی ماده نگهدارنده مصنوعی دیگر است که در فرآورده‌های گوشتی مثل هات‌داگ‌،بیکن و ماهی دودی استفاده می‌شود. بعضی از مطالعات حیوانی نشان می‌دهند که این ترکیب در بدن به نوعی ترکیب سرطان‌زا تبدیل می‌شود، اما هنوز تردیدهای زیادی درباره این نتایج وجود دارد و نتایج قطعی و نهایی اعلام نشده‌اند. به نظر متخصصان، نیترات سدیم طبیعی که به شکل پودرکرفس،‌ در فرآورده‌های گوشتی پخته‌نشده یافت میشود، ایمن تر می باشد. ۹- دو نوع ترکیب BHT و BHA، از نگهدارنده‌های دیگری هستند که در انواع چیپس‌های سیب‌زمینی،آدامس، غلات، سوسیس‌های منجمد، برنج غنی‌شده، آب‌نبات، ژله و محصولات دیگر استفاده می‌شوند. این ترکیبات از فرآورده‌های نفتی به دست می‌آید، و گزارش موسسه ملی بهداشت آمریکا نشان می‌دهد که بر اساس مطالعات حیوانی، احتمالا BHA در انسان سرطان‌زا است و ترکیب BHT به میزان کم‌تری با سرطان مرتبط است. ۱۰- پتاسیم برومات نوعی ماده است که در ترکیب آردهای نان‌پزی استفاده می‌شود، و در واقع نوعی عامل اکسیدکننده است. این ماده برای استحکام خمیر و کوتاه شدن زمان پخت نان به کار می‌رود، اما ممکن است باعث اختلالات سیستم عصبی ، مشکلات کلیوی و ناراحتی‌های گوارشی شود.